STRATEGIE – cesta k naplnění záměru

strategie

Máte myšlenku, máte nápad, máte vizi a v hlavě kostru podnikatelského záměru. Máte nadšení. Skvělé. To nejlehčí máte za sebou. Dokud to máte pouze v hlavě, tak se ale o velký kus dopředu pravděpodobně neposunete. Potřebujete STRATEGII  a to ne ledajakou, ale pořádnou!

Aby byla strategie  funkční měla by obsahovat určité body, se kterými stojí a padá. Neměla by být příliš dlouhá (nesmí čtenáře unudit a odradit), ale měla by být strukturovaná a konkrétní, srozumitelně vystihovat všechny důležité body. Měla by navazovat na fakta: na analýzu současného stavu a konkurence.

 

1. CÍL

Cíl většinou uzavírá nějakou etapu, stojí tedy obvykle na konci. Ve strategii je však tím prvním co byste měli specifikovat. Zformulujte svou myšlenku/vizi, prostě ten Váš nápad, do sdělení, které bude srozumitelné a dostatečně detailní ať už pro investory nebo pro spolupracovníky. Specifikujte co váš záměr bude řešit směrem ke koncovému klientovi, co klientovi nabídne a proč je tím správným (jediným) řešením. 

 

2. CÍLOVÁ SKUPINA

Již jsme to zmiňovali v mnoha našich článcích, že bez určení cílové skupiny to nejde! Snad žádný produkt nebo služba není univerzální pro všechny věkové kategorie, pro rozdílně vzdělané lidi, pro lidi s různými příjmy, nebo lidi z rozdílných krajů, pro muže, ženy či děti… A v tomto bodě proto musíte tu svou přesnou cílovou skupinu určit. Jakmile si ji určíte, budete vědět “jakým jazykem k dané skupině hovořit”, respektive správně zacílíte a díky tomu  neminete cíl.

 

3. ANALÝZA – PODPORA VAŠICH TVRZENÍ

To, že jste zrovna vy přesvědčeni o tom, že váš produkt (služba) je nejlepší, nepřesvědčí každého na potkání. Zanalyzujte konkurenci a váš lokální trh. Musíte si připravit podklady jak jste na to přišli, že je nejlepší zrovna ten váš produkt. Důkazy musí být srozumitelné a nezpochybnitelné. Dobré je ukázat i konkrétní případy, že to “funguje”, představit tým specialistů, který za ním stojí apod. 

 

4. DRŽET SE REALITY

Hlavně nemít hlavu v oblacích. Plánujte reálné termíny (a radši k nim trochu přidejte), dělte větší úkoly na menší, a reálnější. Z menších včas dosažených úkolů poskládáte váš velký celek.

 

5. PROČ VY A NE KONKURENCE

Připravte si strategii komunikace. Srovnání vašeho produktu s konkurenčním je důležité. Ukážete na tom jedinečnost toho vašeho. Uvádějte hlavně pozitiva a plusy, podložte to konkrétními důkazy. Zmiňte své vlastní zkušenosti.

 

6. INVESTOŘI

Chcete nastartovat opravdu reálný byznys dle vašich představ? Je dobré zvažovat účast investorů. I pro ně připravujete strategii. Jsou investoři, kteří chtějí stát v pozadí a jsou tací, kteří se chtějí záměru aktivně účastnit. Všechny ale zajímá “co z toho budou mít a kdy”. To by tedy také ve strategii nemělo chybět. 

 

AKTUALIZACE STRATEGIE

Strategie je živý dokument, který má být stále a průběžně aktualizovaný. Zapracovávejte do něj nové informace a body, promítněte do něj své nové poznatky a zkušenosti, zmiňte trendy a taktiky. Přizpůsobujte novým informacím své cíle. Vždy připravujte “hrubou” strategii s výhledem do střednědobého horizontu 3 – 5 let. Podrobněji pro daný rok.

 

ZAČNĚTE TŘEBA TĚMITO OTÁZKAMI: 

CO? PROČ? PRO KOHO? JAK? KDO? KDY? ZA KOLIK?

 

Není lehké vypracovat účinnou a úspěšnou strategii. Umíme to. Chcete se s námi o tom pobavit? Zastihnete nás na tel: 602 710 206 nebo e-mailu: info@fcconsulting.cz.