Specifika cílové skupiny

Specifika cilove skupiny

Ve správném zacílení často vězí klíč k úspěchu. Pokud dobře stanovíte parametry pro cílovou skupinu a víte, jak ji oslovit, máte téměř vyhráno. Podívejte se s námi, co zahrnuje pojem cílová skupina a na co je dobré od začátku myslet při jejím určování.

Cílovou skupinu můžeme charakterizovat jako souhrn všech lidí s určitými stejnými či podobnými znaky, které chceme oslovit komunikační kampaní. Jednodušeji řečeno je to skupina potenciálních zákazníků, tedy těch, pro které je produkt určen. Rozsah společných znaků je rozmanitý, avšak čím konkrétněji známe svého potenciálního zákazníka, tím větší je šance k jeho oslovení. Mezi základní společné znaky patří pohlaví, věk, demografické, sociologické a ekonomické znaky apod. Do cílové skupiny bychom měli zahrnout i podrobnější znaky, které jsou závislé na typu produktu. Mezi takové znaky pak řadíme např. délku a barvu vlasů, typy pleti, konfekční velikost apod. Každý produkt má svou specifickou cílovou skupinu a naším úkolem je přijít na to, jak nejlépe tuto skupinu lidí oslovit. Kouzlo vězí v odhalení a následném uspokojení zákazníkových přání a potřeb. Vzhledem k tomu, že trh je přesycený rozmanitostí a množstvím různých výrobků, mnoho firem jde ještě o krok dál a nejen, že se snaží uspokojit zákazníkovy potřeby, ale dokonce takové potřeby vytvářejí, aniž by zákazník věděl, že takovou potřebu skutečně má. Už dávno neplatí, že by se trh zboží a služeb orientoval pouze na uspokojování základních potřeb. Ve většině případů jde o vyvolání touhy a přesvědčení potenciálních zákazníků o nutnosti vlastnictví produktu nebo využívání určité služby. Nutno podotknout, že dnešní zákazník přesně toto očekává. Asi každý jsme si zažili, že přesně tento produkt musíme mít a nemůžeme bez něj v danou chvíli žít.

Určit demografické, sociografické a ekonomické proměnné (znaky společné pro danou cílovou skupinu) je základem pro vytvoření komunikační kampaně. Dnes to ale už nestačí. Prim v těch nejúspěšnějších kampaních si již několik let drží zacílení na životní styl, v oblibě označovaný anglicky lifestyle. Podíváme-li se na trh ekonomicky, ve většině případů je dnes nabídka vyšší než poptávka, lidé mají na výběr z několika podobných produktů různých cenových, objemových a jiných kategorií. Spotřebitelé mají na dosah ruky vše, co potřebují a ještě mnohem víc. Díky této situaci na trhu existuje mezi firmami silný konkurenční boj s cílem oslovit co nejvíce potenciálních zákazníků a nalákat je ke koupi nabízeného produktu. Zaměření na lifestyle je v tomto ohledu klíčové. Lidé si často kupují produkty, které je automaticky díky jejich vlastnictví řadí do určité sociální vrstvy. Takový lifestylový produkt jsou např. hodinky, náramek, rtěnka, ale i třeba auto a vybavení domácnosti. Jakmile přesně známe naši cílovou skupinu a víme, jak jí oslovit, máme téměř vyhráno. Není to ale až tak jednoduché, jak to zní. Chcete-li, aby se váš produkt dobře prodával, stanovte si základní body, které se krok po kroku pokuste splnit. Marketing je v tomto směru abstraktní pojem, ale funguje stejně logicky jako většina věcí okolo nás. Dům také nezačnete stavět od střechy.

Které zmiňované základní body máme na mysli se dočtete v chystaném článku s názvem V hlavní roli dobře zacílená kampaň, kde se mj. dozvíte, jak důležitá je závěrečná fáze vyhodnocení.

Nejste si jisti, zda jsou kritéria pro vaší cílovou skupinu správná a dostačující? Neváhejte se na nás obrátit. Rádi vám pomůžeme se stanovením cílové skupiny a připravíme návrh optimální komunikace.